یزدفردا :با صراحت می گویم که در جلسه جامعه هیچ یک از آقایان کاندیداها موفق به کسب دو سوم آرا نشدند و لذا مصوبه و موضع رسمی جامعه در این زمینه سکوت و دعوت به مشارکت حداکثری است.
رئیس دفتر بازرسی رهبر معظم انقلاب با تاکید بر حضور هاشمی رفسنجانی در این تشکل روحانی ، گفت : با صراحت می گویم که در جلسه جامعه هیچ یک از آقایان کاندیداها موفق به کسب دو سوم آرا نشدند و لذا مصوبه و موضع رسمی جامعه در این زمینه سکوت و دعوت به مشارکت حداکثری است.

علی اکبر ناطق نوری رئیس دفتر بازرسی رهبر معظم انقلاب در گفتگوی اختصاصی با مهر، درباره اظهارات مطرح شده اخیر در خصوص مواضع انتخاباتی جامعه روحانیت مبارز افزود : جامعه روحانیت مبارز این تصمیم را گرفته بود که آنچه قرار است جامعه درباره آن اظهار نظر کند توسط سخنگوی ما اعلام گردد.

وی افزود: همانگونه که می دانیم ما پیش از این سخنگو داشتیم اما در مقطعی به این نتیجه رسیدیم که سخنگو لازم نیست و دوستان گفتند که با توجه به سایتی که برای جامعه در فضای اینترنت ایجاد شده ، اخبار توسط دفتر سیاسی و رسما از همان طریق منتشر شود.

رئیس دفتر بازرسی رهبر معظم انقلاب ادامه داد: اخیرا با توجه به مسائلی که پیش آمده به این نتیجه رسیده ایم که سایت کافی نیست و برای اعلام مواضع به سخنگو نیاز داریم و علت این امر نیز اظهار نظر اخیر برخی اعضای جامعه از قول خود و با سلیقه شخصی است.

ناطق نوری با اشاره به بازتاب نامناسب اظهارات اخیر در مطبوعات و روزنامه ها، گفت: همانگونه که مشاهده کرده اید برخی روزنامه ها به نقل از برخی افراد عضو در جامعه به عنوان عضوی برجسته چنین و چنان می نویسند و ما با توجه به این مسائل تصمیم گرفتیم که برای مجموعه سخنگویی انتخاب کنیم تا هیچ کس از ناحیه خود چیزی نگوید و دیدگاه ها تنها از جانب سخنگو مطرح شود.

این عضو جامعه روحانیت مبارز با ابراز تاسف از ابراز عقیده برخی اعضای تشکل متبوعش اظهار داشت: متاسفانه برخی اعضای ما به این مسائل توجه نکرده ونمی کنند و صرفا به بیان تحلیل ها، نقطه نظرات شخصی خود به عنوان موضع جامعه روحانیت مبارز درباره مسائل مهم می پردازند.

وی با اشاره به مواضع جامعه روحانیت مبارز درباره موضوع انتخابات ریاست جمهوری، افزود: ما در جامعه در رابطه با موضوع انتخابات ریاست جمهوری جلسه ای تشکیل دادیم و بنا بر آن شد که مباحث مربوط به این جلسات به بیرون درز نکند چرا که مجموع این صحبت ها، حرفهای درون سازمانی است و با توجه به ضرورت امنیت فضای بحث، افراد باید بتوانند به راحتی حرفشان را در جلسات مطرح کنند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنانش با تاکید بر اینکه طرح مسائل داخلی جلسات جامعه روحانیت مبارز در فضای بیرونی به مصلحت نیست، خاطر نشان کرد: بدون شک این قبیل مسائل موجب دلسردی و برخی مسائل دیگر می شود که به واسطه آنها تصویب شد که مباحث انتخاباتی از سوی هیچ کس به بیرون از جلسات منتقل نشود.

ناطق نوری با اشاره به فرآیند رای گیری داخلی در جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: نکته دیگری که در این خصوص باید مورد توجه قرار گیرد اینکه رای گیری در جامعه روحانیت مخفی است.

وی نقل مباحث داخلی تشکل متبوعش در فضای خارجی را خلاف اخلاق جمعی و تشکیلاتی توصیف کرد و گفت: طبعا طرح مسائل داخلی در فضای خارجی یا تلاش برای کشف آرای مخفی دیگران حرکتی بر خلاف اخلاق تشکیلاتی است.

این عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز در ادامه اظهار داشت: نکته ای دیگر که باید در این خصوص مورد توجه قرار گیرد اینکه در اساسنامه ما که به تازگی هم اصلاح شده اشاره شده که شرط تصویب و اعلام نتیجه رای گیری دو سوم آرای حاضرین در جلسات است و اگر چنین مسئله ای محقق نشود ، طبعا موضوع دیگر مصوب نیست و اعتبار ندارد و اعلام هم نباید بشود.

ناطق نوری همچنین گفت: طبعا اگر بنا باشد جامعه روحانیت مبارز رسما موضوعی را اعلام کند شرط آن کسب دوسوم آرای حاضرین است اما در بحث انتخابات آنچه که مطرح شد دو سوم آرا را کسب نکرد و لذا از سوی ما هیچ کاندیدایی معرفی نشد.


این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اتفاقا در این خصوص سئوالی مطرح شده بود که قرار شد در پاسخ به آن جامعه اعلام کند که ما نظری در این باره نداریم و در واقع در این عرصه نیز همان نقش پدری خود را حفظ بکنیم و مردم را آزاد بگذاریم تا با بررسی معیارها و ملاک های اعلامی فرد مورد نظر خود را آزادانه انتخاب کنند.

وی با تاکید بر اینکه بنا شد جامعه روحانیت مبارز برای انتخابات ریاست جمهوری این دوره از هیچ کاندیدایی حمایت نکند، گفت: در حال حاضر من با صراحت خدمت شما عرض می کنم که جامعه هیچ مصوبه ای در این خصوص نداشته و لذا موضع ما در این زمینه سکوت و دعوت به مشارکت حداکثری است.

ناطق نوری در ادامه با گلایه و انتقاد از سخنان اخیر یکی از اعضای جامعه روحانیت مبارز در خصوص مسائل انتخاباتی اظهار داشت: یکی از اعضای جامعه اخیرا مصاحبه ای کرده و مباحثی را درباره اکثریت مطلق آرا مطرح کرده است که هر چند ما سخنگو داریم ، اما با توجه به بازتاب های خاص این موضوع بنده شخصا پاسخ آن را می دهم.

عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز افزود: بر مبنای اساسنامه مصوب طرح مسائلی چون "اکثریت مطلق" معنایی ندارد ، چرا که آنچه در جامعه مد نظر ماست دو سوم آراست و طرح این قبیل مباحث باعث ایجاد تلقی های اشتباه در جامعه می شود.

وی با تاکید مجدد بر اینکه جامعه روحانیت مبارز از هیچ کاندیدای ریاست جمهوری حمایت نکرده است، موضع اخیر یکی از اعضای جامعه روحانیت مبارز را خلاف توصیف کرد و گفت: با توجه به آنچه که گفته شد اولا آرای ما مخفی بوده و کسی حق نداشته درباره آن سخنی بگوید و ثانیا با توجه به مخفی بودن آرا دوستان چطور متوجه رای افراد شده اند؟!

ناطق نوری در ادامه اظهار داشت: نکته دیگری که لازم می دانم بگویم اینکه مسائلی که در خصوص جناب آقای هاشمی رفسنجانی مطرح شده نیز اشتباه بوده است. این برادری که در این خصوص مصاحبه کرده تنها یک سال است که به عضویت شورای مرکزی جامعه در آمده و لذا اطلاع ندارد که آقای هاشمی از موسسین جامعه روحانیت مبارز و از اعضای شورای مرکزی آن بوده اند.

وی با اشاره به جلسات جامعه روحانیت مبارز با آیت الله هاشمی رفسنجانی در گفتگو با مهر افزود: متاسفانه این برادر ما از بسیاری از مسائل اطلاعی نداشته که اعلام کرده آقای هاشمی بیش از 20 سال است که در جلسات جامعه حضور نیافته اند؛ حقیقت این است که ایشان از ابتدا بیان کرده اند که اگر قرار باشد در جلسات شما حضور یابم به لحاظ حفاظتی مشکلاتی برای شما پیش می آید که نمی خواهم زحمت آن به گردن شما بیفتد و لذا ایشان اعلام کرده اند که هر گاه نوبت من بود جلسه را در دفتر من بیندازید تا من هم در آن حاضر باشم.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: خواستم به این برادرمان توضیح بدهم که شما اشتباه کرده اید و طرح این مسائل خلاف اخلاق تشکیلاتی و جفا به مجموعه است.

بخش پایانی گفتگوی خبرنگار مهر با حجت الاسلام ناطق نوری که به تحلیل اوضاع انتخاباتی کشور و ویژگی های رئیس جمهور آینده از نظر این عضو برجسته جامعه روحانیت مبارز اختصاص دارد، متعاقبا ارسال خواهد شد.

 

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا